4 sunde vaner på arbejdspladsen

arbejde og frugt

Kender du følelsen af at skulle slæbe dig selv hele vejen ned til bilen en tidlig mandag morgen, for så at skulle køre på arbejde uden nogen energi og med et brændende ønske om bare at kunne blive liggende i sengen? Det kan de fleste af os nok nikke genkendende til.

Men det behøves nødvendigvis ikke at skulle være sådan. Med indførelse af nogle få gode vaner på arbejdspladsen vil du opleve, at du kan få meget mere energi og overskud i din hverdag. Derudover vil du også opleve, at din produktivitet stiger som følgereaktion af dit fornyede energiniveau.

Det behøves ikke være spor svært eller bøvlet at komme i gang. Du kan starte med at indføre et par af de nedenstående råd i din hverdag. Så skal du se underværker.

 

Kom op og stå

Sidder du meget ned på jobbet, er det utrolig vigtigt at komme op og stå en gang imellem. For eksempel kan du sætte en timer, der går af hver time, så du ved, at nu skal du op og stå lidt igen. Det kunne blandt andet indebære at gå en lille tur på kontoret.

Du har også muligheden for at anskaffe dig et hæve-sænkebord. På den måde kan du stå op og arbejde samtidig. Det skulle være muligt at kunne overtale din chef til at lave investeringen, når nu man kan finde brugte hæve-sænkeborde helt ned til 2.500 kr. Derudover vil det få din produktivitet til at stige.

 

Fyr stolen og få en motionsbold

Det kan se lidt sjovt ud den første dag, du marcherer ind på kontoret med en motionsbold under armen, men dine kolleger ved ikke, hvad de går glip af. For mens de sidder ned på deres stole otte timer om dagen, bruger du tiden på at træne kroppen.

Når du sidder på en motionsbold træner du ikke bare din holdning og balance, men også en lang række muskelgrupper, der gør dig mere afslappet og stærkere samtidig. Det er en super god vane, der selvfølgelig kræver lidt tilvænning, men prøv det i nogle timer om dagen til en start og mærk forandringen ske.

 

Drik vand, massere af vand

Vi ender hurtigt med at skifte vandet ud med andre drikkevarer som kaffe eller sodavand i løbet af en arbejdsdag. Problemet er, at disse koffeinholdige drikke dehydrerer dig, hvilket tager din koncentration og forværre din arbejdsindsats.

Derfor bør du indføre den vane altid at have en fyldt flaske vand stående på dit skrivebord. På den måde har du altid vand inden for rækkevidde, så du undgår at dehydrere og i stedet levere bedre resultater.

 

Sørg for sunde snacks

Det er et par timer siden, du spiste frokost og mens eftermiddagen ruller derudaf, kan du høre de små brøl fra din utilfredse mave. Som et sæt hylende, usmurte tandhjul tvinger din mave dig op af sædet for at finde den nærmeste tilgængelige føde. En pose chips, en chokoladebar eller et stykke kage, det er lige meget, når maven vil have mad.

Problemet med disse snydemåltider er, at de som oftest indeholder et helt dagsforbrug af kalorier. Derfor skal du have nogle sunde snacks med på arbejdet. Du kan for eksempel prøve min personlige favorit, snackmix:

 

  • Tranebær
  • Rosiner
  • Valnødder
  • Peanuts
  • Jordnødder
  • Chokoladedubletter
  • Græskarkerner
  • Solsikkefrø

 

Det her mix er sprængfyldt med god energi, samtidig er det er lækkert og sundt. Det er gode næringsholdige snacks, der kan holde dig i gang uden, at du føler dig syndig.

Categories: Business

Comments are closed.